Wednesday, February 12, 2025

Antara punca kegagalan pendidikan kita ialah pemisahan antara kerohanian dari keduniaan

Kurikulum pendidikan itu kerohanian, cara hidup yang berpandukan kurikulumnya itu keduniaan

Misalnya, apabila seseorang guru mengajar ayat 2 al-Fatihah yang maksudnya Segala punji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, itu kerohaniannya, keduniaannya ialah ayat ini mengajar erti menjaga alam sekitar, lantaran Allah telah menyediakan alam ini untuk faedah manusia dan sekalian makhluk. 

Larangan merosakkan bumi ini disebut oleh ayat 74 al-Araf.

Jadi blog ini cuba mengajak para pendidik agar setiap kali mengajar jangan memisahkan kurikulum atau sukatan pelajarannya dari keduniaannya. Perkaitan antara kurikulum dengan keduniaan itu adalah idea konstruktivisme.

Ideologi Islam menyebut Islam tidak memisahkan kerohanian dari keduniaannya, tidak juga membuat batas pemisah yang jelas antara keduanya, atau memisahkan antara keduanya.

Jadi seseorang guru yang mengajar dalam konsepnya memisahkan antara kerohanian dari keduniaan boleh dilihat sebagai tidak sejajar dengan idea Ideologi Islam.

No comments:

Post a Comment

Antara punca kegagalan pendidikan kita ialah pemisahan antara kerohanian dari keduniaan .  Kurikulum pendidikan itu kerohanian , cara hidup ...